Klokkespillet i Vår Frelsers Kirke

Norge har 27 klokkespill. Ett av den står i Vår Frelsers kirke. Klokkene i kirken har en lang historie. Selve klokkespillet i Vår Frelsers Kirke består av 38 klokker og spilles av kirkens organist. Det blir også arrangert klokkespillkonserter her som mange rundt interesserer seg for.

Organisten i Vår Frelsers Kirke

I Vår Frelsers kirke er Goos ten Napel kirkens organist og han er 57 år gammel. Han er utdannet som kirkemusiker og er ansatt som kantor i Vår Frelsers kirke. Arbeidet han gjør her er å spille orgel, klokkespill og lede kirkekoret. Han har lang erfaring og høy kompetanse.

Klokkekonsert

Organisten Goos ten Napel arrangerer ofte klokkespillkonserter. Under konsertene spiller han sangønsker som han har fått inn på forhånd. Han forteller at han får gode tilbakemeldinger, og at det er mange som liker disse konsertene. Under konsertene kommer flere ut på gaten for å høre på musikken som blir spilt. Det legges også ut videoer på facebook, så om man går glipp av opplevelsen ute kan man se den der.

Tilpasninger

Gjennom Klokkespillet i Vår Frelsers Kirke kan du spille ulike sanger. Organisten i Vår Frelsers Kirke forteller at han bruker å tilpasse hvilke sanger han spiller etter hvilke arrangement eller hendelser som skjer den dagen han skal spille. Et eksempel var da han spilte Ukrainsk musikk for å vise støtte til situasjonen i Ukraina.

Johannes Grønås har skrevet denne artikkelenElev ved Lundeneset vgs med praksisplass i Folk og kirke/Vår Frelsers menighet.