“FERIE UTEN KOFFERT”

På tirsdag denne uke startet en strålende flokk på “Ferie uten koffert” i Vår Frelsers menighetshus. Med forventning startet de på en uke med foredrag, samlinger busstur og mat i godt fellesskap.

Morgensamling og foredrag

Turen startet med Morgensamling i kirken ved kantor Goos og diakon Annlaug. Deretter ble det holdt et inspirerende foredrag av Jarle Hansen fra Frisklivssentralen. Han fortalte engasjert om hva som skjer på Havnaberg gjennom uken og hvor viktig det er å være i bevegelse noe av dagen. Litt flott trim ble det også på oss!

Neste tema stod Elin Rønnekleiv for. Hun fortalte glimt fra livet sitt om hvor viktig det er å reise seg opp igjen når livet er krevende og nærmest uoverkommelig. Med fantastiske bilder fra Rogaland og Sogn og Fjordane tonesatt med nydelig musikk, tok Elin oss med på den “Den utrulege reisa” som livet kan by på. Bamsen Hans Ludvig Franztzen med to høreapparat var sentral på bildene og vi fikk følge han i det han opplevde ved å være på reis uten å skjønne alt som ble sagt. Navnet hans var fra forkortelsen til HLF, – Hørselshemmede landsforbund.

Musikk og sang

Musikk og sang ble det også. Dagrun Helland traktere flott på flygelet. Dagen ble avsluttet med nydelig middag i ” hotell- spisesalen”. Biografen leverte nydelig lunsj og middag til oss. På kjøkkenet var to gode medarbeidere, Elida Sortland og Njål Engmark som disket opp og tok oppvasken

Dag av “Ferie uten koffert” to startet med fin liturgisk samling i kirken. Det var prest Gunnar Salomonsen som var liturg og holdt en vakker tale om alt vi har å lovsynge over. Kateket Eli sang med sin nydelige stemme og kantor Goos spilte de vakreste toner fra orgelet.

Frisklivssentralen var på besøk andre dagen også. Da var det Ingrid Østebø Olsen som kom. Hennes budskap var viktigheten av til et godt kosthold og det å sørge for en balanse med inntak av ulike vitaminer og proteiner som er byggesteinene i kroppen vår. En hyggelig trimstund ble det i dag også.

Pianist Dagrun og kateket Eli underholdt med en bergenssang “Utsikt fra Fløyen”. Begge er Fanastril og da kunne vi ikke bare høre Haugesundsanger. Men Haugesundssanger ble det også før Petter Steen, forhenværende ordfører i byen vår, holdt et fantastisk foredrag over temaet “Byen vår”. Ja, vi fikk et innblikk i mer enn det! Historie fra 5000 år tilbake, handelsforbindelser, kommunegrenser, oljekrisen hos oss da Stavanger ble oljebyen, og mye, mye mer. Veldig interessant!

Quiz om Haugesund ble det også før vi gikk inn i spisesalen til nok en nydelig mat levert av Biografen, saltsprengt torsk m.m.! Det leverte også nydelig lunsj. Våre gode medhjelpere på kjøkkenet i dag var Hilde Vestvik og Sissel Førland! Stor takk til de også!

“Ferie uten koffert” til Nedstrandstur på siste dag

På torsdag gikk ferieturen til Nedstrand med Suldalsbussen og den behagelige sjåføren Geir Terje. Dette ble en dag med en flott utflukt

I Nedstrand ble turistene møtt av grafiker og designer Janne Irene Eide og deres skjønne hund. Den ærverdige flotte gamle prestegården lå flott til! De startet med en god lunsj i ” bispestuen”. Janne fortalte blant annet om sin tid i Kamerun der familien bodde som misjonærfamilie i 6 år. Hennes arbeid i Kamerun ble å designe bilder om til å passe inn i den kulturen bildet skulle tilhøre. Hun fortalte at Kamerun er det 280 forskjellige språk og like mange kulturforskjeller. I 2000 startet hun sammen med 12 kunstnere en kunstgruppe kalt ” Vinart”. Hun formidler i dag kunst fra dem i sitt hyggelig galleri som ligger på prestegården.

Det var så mye vakkert på prestegården! De flotte stuene var smakfull innredet med mange kunstverk fra Afrika, hagen med de store trærne innbød til rekreasjon, vedstabelen var en prestegård verdig. Der var det også høner som villig hilste på oss. Ja, inne i hallen var også to flotte høner, men de de stod i ro..

Kirkebesøk i Nedstrand

Nedstrandsbesøket ble avsluttet i Nedstrand kirke som lå like ved. Janne fortalte historien til kirken og særlig altertavlen var en flott skue.

Stunden i kirken ble avsluttet med en kort liturgi og pianisten vår Dagrun trakterte pianoet på sin dyktige måte. Vi takket for oss til Janne som hadde gitt oss så mye av både det verbale, men også det estetiske

Vi fikk en liten kjøretur videre til Nedstrand sentrum før sjåføren vår satte kursen mot Aksdal og Biografen Kro. Dagen ble avsluttet med en nydelig komlemiddag. Vi fikk takket de ansatte for all den gode maten de hadde levert til oss.

Saken er skrevet med utgangspunkt i Facebook oppdateringene fra diakon Annlaug Halvorsen Engmark på “Ferie uten koffert”