Sveen takker av etter over 30 år.

Du vet du har vært lenge på en arbeidsplass når ingen husker når du begynte.. Det var litt uenighet da det ble holdt selskap for kirkegårdsarbeider Jon Kåre Sveen som gikk av med pensjon. 33 år sto det på kaken. Men før det hadde han jobbet både for kommunen på gravplassen og på engasjement i driftsavdelingen. Etterhvert kom de eldste i selskapet frem til at det må ha vært en plass mellom 35 og 38 år.

– Når du har gått her på gravplassen i over 30 år i kuling og regn så er det nok sier han. Han bekrefter at det er “Haugesunds været” som er hovedgrunnen til at han velger å gå av med pensjon. Kirkevergen forteller at han flere ganger har forsøkt å overtale han til å fortsette men at han har vært fast bestemt på å slutte. Han vil sitt inne tørt og godt når høsten kommer.

Men selv om han går av med pensjon vil han nok komme innom gjengen i driftsavdelingen. Når vår og sommer kommer tilbake, er det godt mulig han også kommer til å jobbe litt – men ikke på vinter og høst. Det var han klar på.

-I dag har jeg kastet arbeidsklærne mine fortalte han, men la til at findressen lot han henge igjen. Det kunne jo hende at han vil komme til å måtte til i en og annen begravelse fortsatt.

Mange taler

Det var mange taler i selskapet både i fra byens begravelsesbyråer og pensjonerte prester. Alle trakk frem JA-mennesket Sveen. Han har alltid vært serviceinnstilt, og at han alltid har strukket seg langt for at alle skulle få det slik de ønsket.

-Jeg har blitt glad i dere alle sammen opp igjennom årene sa han til slutt. At det var gjensidig kom tydelig til uttrykk fra alle de frammøtte.

Foto: Eirik Lund (Hovedbilde: Katrine Eide)