Krigsgravene på Vår Frelsers gravlund

Har du sett at det er en gravlund på gravlunden? På Vår Frelsers gravlund ligger det et eget felt med graver etter falne soldater, noen med navn og noen uten. Dette er såkalte krigsgraver, eller «Commonwealth War Graves». Slike gravlunder finnes over hele Europa. Totalt er det rundt 2500 med til sammen 23 000 graver.

Det benyttes standardiserte gravstener, rektangulære med avrundet topp i hvit stein. Hver stein merkes med et kors eller et annet passende religiøst symbol, den falnes navn og grad, relevante datoer samt et symbol for enheten den falne tilhørte. Pårørende har også anledning til å legge til en selvvalgt tekst. Der den falne er ukjent, er det gitt en så god beskrivelse som mulig, som hvilken våpengren personen tilhørte, samt teksten «Known Unto God» («Kjent av Gud»). Denne teksten skal ha blitt foreslått av Rudyard Kipling, hvis sønn falt i første verdenskrig og aldri ble identifisert.

På de fleste stedene, også i Haugesund, står det et høyt kors, fra 4,5 til 9 meter, avhengig av kirkegårdens størrelse. Dette er kjent som «Cross of Sacrifice» («Offerhandlingens kors»). Korsene monteres på en åttekantet base. Cross of Sacrifice er bredt anerkjent, mye etterlignet, og det arketypiske britiske krigsminnesmerket. Dette er det mest etterlignede av Commonwealths , det kopieres og imiteres over hele verden.

I Haugesund er det kirken gjennom driftsavdelingen vår som har ansvar for vedlikehold av gravstedene.

Neste gang du er innom Vår Frelsers gravlund, kan du jo ta en tur innom. Kanskje sende noen tanker til familier og venner av de som mistet sine for vår frihet, og de som opplever det samme i dag