Sildajazzgudstjeneste med ny vri

Sildajazzgudstjenesten har en lang og god tradisjon i Skåre kirke. Søndag 8 august kl. 11 tas tradisjonen videre, men da med en helt ny vri!

Kirken er så heldig å få besøk av Carl Petter Opsahl som er musiker, komponist og prest! Dermed blir det Opsahl som holder preken. Med som liturg blir prost Rune Steensnæs Engedal .

Carl Petter Opsahl har også ansvar for det musikalske delen av gudstjenesten. Sammen med musikerne Anders Aarum på piano og Stig Hvalryg på kontrabass vil han fremføre ny og egenkomponert liturgisk musikk, inspirert av norsk natur og tradisjonsmusikk. Opsahl forteller at melodiene er enkle, slik at menigheten kan være med på å synge.

Kjent jazzmusiker og æresborger av New Orleans.

Midt i prestestudiene solgte Carl Petter Opsahl alt han hadde og reiste til New Orleans. Der spilte han på gata, i jazzbegravelser, på konserter og turneer med Wendell Brunious, All Star Brass Band, Rebirth Brass Band og en rekke andre. Musikken fra New Orleans gjorde dypt inntrykk. Carl Petter Opsahl startet sin profesjonelle karriere som musiker i 1982 med Caledonia Jazzband.

Han fortsatte studiene og var prest i bymisjonen i 20 år før han nå er ansatt som førsteamanuensis i praktisk teologi med vekt på liturgikk. Han har også en doktorgrad om hip-hop og spiritualitet fra det teologiske fakultet, og var i mange år fast jazzanmelder i VG.

Du kan lese mer om Carl Petter Opsahl her på Wikipedia

Foto: © Thor Hauknes / Kulturfotografen