Nå er Fasteaksjonen her igjen!

Jon Erik Strand foran innsamlingsbøsser fra Fasteaksjonen

Verden slik den ser ut i dag krever mye av oss. Den krever at Kirkens Nødhjelp er til stede der nøden er størst. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon gjør det mulig. To uker før påske hvert eneste år, går rundt 40.000 bøssebærere fra dør til dør over hele landet og samler inn penger til arbeidet deres. I flere tiår har norske konfirmanter vært med på denne enorme dugnaden, som gjør det mulig å rykke i kriser.

Haugesund er med – som alltid

Akkurat nå gjør menigheter i Haugesund seg klare til å gjøre en forskjell. Til å spre håp i en verden sterkt preget av nød og lidelse. Selve aksjonen der menighetene går ut med bøsser er neste tirsdag – 19. mars.

På den tirsdagen vil hundrevis av konfirmanter sammen med voksne gå fra dør til dør i haugesund og gi innbyggerne muligheten til å gjøre en forskjell.

Selv om det hovedsakelig er konfirmantene og deres foreldre som pleier å dra ut på vandring med bøssene, er det viktig å huske på at dette er en aksjon som hele menigheten deltar på. Alle menighetene i Haugesund oppfordrer derfor menighetens medlemmer til å bli med på aksjonen!

Trenger flere bøssebærere!

Har du lyst på en spasertur med mening? Konfirmantene gjør en kjempejobb, men i Vår Frelsers menighet trenger de flere bøssebærere så ta gjerne kontakt med Annlaug på tlf. 48176830.

Engasjement som virker

Takket være det store engasjementet til konfirmanter og menigheter, kan mennesker få et bedre liv. Som i Libanon. Et land som er sterkt preget av både krigen i Ukraina og Gaza.

Takket være Kirkens Nødhjelps fasteaksjon var de i fjor til stede med nødhjelp i jordskjelvet i Syria. Det kunne de også i jordskjelvet i Afghanistan. De kunne dele ut mat og vann til flomrammede i Malawi. De kunne dele ut mat og tepper i Gaza. De har kunnet dele ut varme tepper og vann i Ukraina.

I landbyen Deir El Ghazal har Kirkens Nødhjelp bygget en vanntank på 800.000 liter. Bønder kan igjen dyrke grønnsaker og ungdommene har rent drikkevann. I hele 40 år har landsbyen i Bekaadalen vært uten vann. Nå spirer det og gror over alt.

I årets fasteaksjon møter vi Rachel som bor i Bekaadalen. Hun er som ungdommer flest. Elsker å være på mobilen og være sammen med venner. Hun forteller hvordan det var å bo i landsbyen før de fikk det livgivende vannet. Hun er et godt eksempel på at det er håp i en dråpe vann, og at tilgang til vann gir store ringvirkninger. I tillegg til å holde seg frisk, kan hun drømme og være aktiv. Gjennom fasteaksjonen kan enda flere få samme muligheter som Rachel.