Til helgen er det lov å sove i kirken

Da er skal det nemlig arrangeres LysVåken i Haugesund. LysVåken er for alle i 5. og 6. klasse. Det handler ikke om at barna skal være våkne hele natten, men at de skal være våkne overfor det som skjer i dem og rundt dem. På LysVåken feirer de starten på advent!

Feirer lyset!

Advent handler om lyset som kom til verden ved at Jesus ble født julaften. Det feirer 5 0g 6 klassingene når de samles på Lys våken-overnatting i kirken.

Når det er Lys våken i Rossabø kirke og Udland kirke, samles barn til aktiviteter, oppgaver, leker og sanger. Barna får bli kjent med hverandre, utforske kirken, spise sammen og overnatte i kirken. På søndag er det frokost og gudstjeneste.

Til gudstjenesten dagen etterpå er alle invitert. Dette er en god anledning til at barna kan invitere fadderne sine om de er døpt eller andre voksne til gudstjenesten. Søsken, foreldre og venner er selvfølgelig velkomne.

Hva betyr det å være Lys våken?

Lys våken handler ikke om at vi skal være våkne hele natten, men at vi skal være våkne overfor det som skjer i oss og rundt oss. Vi skal være våkne overfor Gud, hverandre og oss selv. Ikke minst kan vi oppleve at Gud er Lys våken for oss.

Hva lærer barna på Lys våken?

På Lys våken kan barn utforske kirken og troen sammen med andre. Kirken der du bor ønsker å bidra til at barn og unge skal få lære å kjenne troen, sammen med deg som foresatt. Dette kalles trosopplæring, og tilbys til barn og unge fra 0 til 18 år. Alle er velkomne til trosopplæring i kirken.

Gjennom aktiviteter, oppgaver, lek, samtaler, sang og gudstjenesten vil 11-åringene få kunnskap om advent.

Lys våken er en god tradisjon i kirken og en opplevelse for livet for tusenvis av elleveåringer.

Hvem kan være med på Lys våken?

I Haugesund inviteres alle i 5 og 6 klasse til Lys våken.

Alle barn er velkomne til å være med på Lys våken og annen trosopplæring i kirken. Det vil si at det ikke er krav om å være medlem i kirken for å være med, det gjelder både deg som foresatt og barnet ditt.

Her melder du deg på