Ja til sammenhengende kirke – nei til prostifellesråd

Motstand mot prostifellesråd, ønske om mer sammenhengende kirke og behov for samme arbeidsgiver for lokalt ansatte. Det er noen av hovedfunnene fra høringen om ny kirkelig organisering.

– Flertallet ønsker ikke prostifellesråd.

Det sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen etter at mer enn 1300 instanser har svart på høring om ny kirkelig organisering.

– Både menighetsråd, fellesråd og bispedømmeråd understreker betydningen av nærhet til kommunene. Det er en av hovedgrunnene til at de ikke vil opprette prostifellesråd.

Müller-Nilssen-utvalgets rapport ble sendt på høring i juni 2021. Utvalget utredet en organisering på prostinivå fordi dette ikke har vært behandlet tidligere.

– Kirkedemokratiet har talt. Prostifellesråd er ikke aktuelt. En ny kirkelig organisering må ta utgangspunkt i dagens nivåer i kirken: lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Vad Nilsen.

Ønsker samme arbeidsgiver og en sammenhengende kirke

Et massivt flertall i høringen uttrykker behovet for en ny kirkelig organisering, slik at lokalt ansatte har samme arbeidsgiver.

– Dette har vært Kirkemøtet sitt mål siden 2005. Det blir viktig om kirken skal være en attraktiv arbeidsplass i fremtiden.

Mange av høringsinstansene beskriver et ønske om en mer sammenhengende kirke – fra det lokale menighetslivet til Kirkemøtet nasjonalt.

– I Den norske kirke har vi en balanse mellom lokalmenighetene, de folkevalgte organene og biskopens tilsyn- og ledelsesansvar. En ny kirkelig organisering må ha en god balanse mellom disse, sier kirkerådsdirektøren.

Verdifull høring

1. desember gikk fristen for høring om ny kirkelig organisering ut. Høringssvarene fra over 1200 kirkelige instanser og over hundre offentlige instanser utgjør flere tusen sider. Arbeidet med å lage en oppsummering pågår for fullt.

– Når Kirkerådet møtes i februar vil de få en foreløpig oppsummering av høringen. Først i mars vil en fullstendig oppsummering foreligge, sier kirkerådsdirektøren.

Høringen var utformet med mange fritekstspørsmål. I det store høringsmaterialet ligger det mye informasjon om lokalkirkens ønsker og behov.

– Etter planen skal Kirkemøtet i 2022 vedta prinsippene for ny kirkelig organisering. Høringssvarene har mye og verdifull informasjon til det videre arbeidet.

Alle høringssvarene er offentlige etter offentleglova og er publisert på kirken.no/hoeringer.