Elever fra Lundeneset i praksis

Den norske kirke i Haugesund har for tiden 4 elever fra Lundeneset VGS i praksis og de skal hjelpe menighetene Rossabø, Vår Frelsers og Skåre til å bli bedre, og øke, sin gjennomslagskraft gjennom bruken av sosiale medier og nettsider. Initiativet til samarbeidet kom fra en av lærerne, Dagfinn Våge, som også sitter i menighetsrådet i Vår Frelsers menighet.

Elevene er Jørgen, Jonas, Phillip og Johannes som alle er førsteårselever. De går på linjen Informasjonsteknologi og medieproduksjon Lundeneset VGS.

En skole med en kristen forankring

Lundeneset VGS er offentlig godkjent, og har eksamensrett for inntil 298 elever. Den er eid av Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) og ligger i Ølensvåg.

Lundeneset VGS har i dag ca. 180 elever, og flesteparten av disse bor i internatet. Skolen tilbyr flere ulike studieretninger.

Verdifull erfaring

Guttegjengen fra Lundeneset gleder seg til å arbeide i de forskjellige menighetene. De håper arbeidet skal bli lærerikt, men også meningsfullt og kjekt. Elevene har store forhåpninger om å hjelpe de aktuelle menighetene til å nå bedre ut med sitt budskap. Vi skal jobbe produktivt og bra, sier de. Forventningen er å skaffe seg verdifull arbeidserfaring.

Spørsmål og svar

Hva forventer du?

Jeg håper at det blir lærerik og håper at jeg blir mer erfaren ute i det praktiske livet, sier Jørgen.

Er det norske kirken en aktuell arbeidsplass?

-Hvis jeg skal jobbe med mediarelatert arbeid i fremtiden, så ville en jobb i kirken kunne være en spennende mulighet som jeg nok aldri hadde takket nei til, sier Jonas.

Når skal dere jobbe og hvordan kommer dere til arbeidsplassen?

Som en del av læreplanen skal guttene praktisere hos en bedrift.  Johannes forteller at de skal arbeide hver tirsdag fram til påske. De begynner den 8. mars og er ferdig den 5. april. Han forteller også at de kommer reisende fra Lundeneset med buss kl 7:30, og ankommer Haugesund en liten stund før avtalt.

Et lite tips fra elevene

-Det er viktig at dere minner leserne deres på å følge dere på Facebook, men også dele å invitere venner til å følge facebooksiden til Folk og kirke, lød dagens første medieråd. Et råd vi ikke nøler med å bringe videre.

Bruk gjerne deleknappene under.