Åpning av Kirketorg og Kafé

I dag ble både kaféen og kirketorget i Vår Frelsers menighetshus åpnet. Arbeidene har pågått siden august. Selv om det vi først merker er den nye kaféen i atriet og kirketorget ved inngangen til storsalen, er det mye annet som er nytt.

Kirketorget er stedet du møter kirken

Bilde av Inger-Mette Brommeland og Silje Olaussen som skal betjene Kirketorget i Vår Frelser

På kirketorget vil du hver dag møte representanter fra kirken i Haugesund eller Vår Frelsers menighet. De kan hjelpe deg med det du lurer på, enten det gjelder bryllup, begravelse eller andre kirkelige ting. Du finner dem til høyre når du kommer inn i menighetshuset, ved døren inn til storsalen.

1000 meter med brønn

Torvald Haugen fortalte om arbeidet med å pusse opp Menighetshuset

Store deler av Menighetshuset varmes nå opp av bergvarme. Det er laget fire brønner med totalt 1000 meter hull som henter opp varme. De fire brønnene er ikke de eneste hullene som er boret. Torvald Haugen, som er driftsleder i Haugesund kirkelige fellesråd, kunne også fortelle at det var boret over 100 hull i vegger, tak og gulv til forskjellige typer ledninger. Haugen takket også alle de ansatte og innleide som hadde stått på for å få alt ferdig.

En ny måte å være kirke for alle

Prost Rune S. Engedal

Prost Rune S. Engedal fortalte om de ansattes studietur til London. Der hadde de besøkt et av hans favorittsteder i byen – kirken St. Martin in the Fields. En kirke som på 80-tallet måtte tenke på nye måter å nå folk på. De startet blant annet kaféer der folk kunne samles. Dette var noe av det som hadde inspirert til det som i dag skjer i Menighetshuset.

Viktig rom i byen

Ordfører Nils Konrad Bua, som foretok den høytidelige snorklippingen, snakket også om St. Martin in the Fields, en kirke han selv ofte besøker i London. Han mente at det var flere likheter mellom Menighetshuset og denne kirken. Begge var viktige rom i byen og var der for alle, også turister.

Gjennomført bærekraftig

Interiørarkitekt Ingrid Aspen Helvik fortalte at tanken bak hel innredning er at ingen skal føle seg alene. Dette er grunntanken bak måten bordene er designet og plassert.

Gjenbruk

Det aller meste av innredningen er gjenbrukt. Disken i kafeen er en over 100 år gammel apotekerdisk som er pusset opp. Plantene som brukes, er planter som er hentet hos folk i Haugesund og ellers ville blitt kastet eller gått til overs.

Lampene som henger i taket er laget med 3D-printer, produsert i Norge, og materialet er resirkulert.

Stolene er laget av norsk furu og produsert i Sauda. Putene er laget på Stord, og stoffet i putene er basert på alger. En annen spennende løsning med stolene er at de er leaset. Dette betyr at når det er på tide å bytte dem ut, vil produsenten hente dem tilbake og gi dem nytt liv et annet sted.

Åpningstider

Om du ønsker å besøke Kirketorget eller kaféen er dette åpningstidene:

Kirketorget: mand-fred 10-14

Kafé: man-ons 10-17, torsdag 10-20, fredag 10-17 og lørdag 10-16