184.000 til trappeheis i Rossabø

Rossabø menighet har fått 184 000 kroner til trappeheis i kirken i fra Norems legat. Det betyr at personer i rullestol som skal opp eller ned fra kirkerommet kan bruke heis innendørs. I dag må disse ut av bygget før de går inn igjen i den andre etasjen.

Det var diakon Jon Erik Strand som representerte menigheten på utdelingen i St. Petri menighetshus i Stavanger. – Det var også hyggelig å møte de andre som hadde fått tildelt midler og få høre om deres ulike prosjekter. I fra Nord-Rogaland er det Rossabø menighet og Kystpilegrimsleia som har fått midler.

Det er et bredt utvalg av prosjekter som har får midler fra legatet. Det tildeles støtte til både menigheter og idrettsklubber. Det er også stor bredde i både prosjekter og beløp. Det varierer fra Kystpilegrimsleia som har fått 3000 kroner til Informasjonstavle til Strand videregående skole som har fått 200 000 til E-sport arena.

Legatet er stiftet ved testament opprettet den 28. desember 1959 av fylkesmann John Norem og hustru Thora Margrethe f. Bjelland. Legatets formål er å fremme det kristelige, humanitære og kulturelle liv, og tjene til å gi støtte og bidrag til allmennyttige innretninger, institusjoner og formål i dette øyemed i Stavanger og Rogaland.

Legatet er ikke så godt kjent i Nord-Rogaland, men kan søkes for alle arbeid i alle kommunene i Rogaland – Vi ble sterkt oppfordret til å informere om dette legatet i våre kommuner, sier Strand.