Nå får du 1-meters merke i kirkene

kirkeverge Kjetil Nordstrøm og administrasjonsleder Inger-Mette Brommeland viser frem 1 meter merket

Hvor langt er en meter? Det er faktisk lenger enn de fleste av oss tror. – Jeg fikk en vekker når jeg sto med merket i hånden, sier Kirkeverge Kjetil Nordstrøm. Han har bestilt inn flere hundre “1-meters merker” som du vil finne rundt i kirker og kapeller i Haugesund.

Bare i Haugesund?

Merket han snakker om er en trykksak som kirken i Haugesund har trykket opp. Vi har ikke hørt om lignende fra andre steder. Kirkevergen i Haugesund kan fortelle at det har vært mange tanker om hvordan menighetene skulle hjelpe folk å holde 1 meters avstand.

– Det er ekstra utfordrende for oss med spesielle bygg forteller han. – Vi må ta hensyn til treverket i kirkebenkene, det er gammelt og kan bli ødelagt av klistremerker. Vi kan heller ikke feste andre typer skiller i benkene.

Merket kan brukes både av familier og enkeltpersoner.

– Når du kommer til kirken eller kapellet tar du merket med deg og legger det ved siden av deg i benken, forteller Nordstrøm videre. Om man er et par eller en familie fra samme husstand kan man sitte tettere. Da legger man meteren ved siden av den siste i rekken. På denne måten får man utnyttet plassen, samtidig som man holder avstand.

De ansatte i menighetene har tenkt mye på hvordan avstandsregelen kan følges. – Det er ikke kjekt å måtte gå rundt å passe på folk, eller i verste fall, be folk flytte seg. Nordstrøm legger til at de fleste gjerne vil følge de reglene som er gitt om avstand. Utfordringen er at en meter er lenger enn hva de fleste tror. Nå blir det lettere å måle. Både fordi som tror de holder meteren, og for dem som føler at sidemannen kommer for nær.

Om dere er flere som kan sitte nærmere enn 1 meter, legges merket bortenfor siste mann i kohorten.