Historisk søndag i Haugesund.

Sist søndag var det en historisk dag i Haugesund. Da ble det holdt både dåp og konfirmasjon på samme dag.

Både konfirmasjoner og dåp er vanlig i kirken. Likevel er det sjelden du får oppleve det samtidig og nesten aldri i en helt normal gudstjeneste. På søndag derimot kunne man oppleve dette både i Vår Frelsers kirke og Rossabø!

Dåp i Rossabø kirke

-Jeg har opplevde å ha dåp i konfirmasjonsgudstjeneste tidligere, men aldri konfirmasjon og dåp i en vanlig gudstjeneste som i dag forteller sokneprest Bård Egil Dyrhol i Rossabø menighet.

Bakgrunnen for dette var, som så mye annet de siste 18 månedene, korona. De 3 konfirmantene som ble konfirmert denne søndagen var konfirmanter som satt i karantene på den oppsatte konfirmasjonssøndagen.

Konfirmasjon i Rossabø kirke

I Vår Frelsers kirke var det Prost Rune Steensnæs Engedal som fikk den sjeldne muligheten til å døpe 6 barn og konfirmere 2 i en vanlig søndagsgudstjeneste. Han forteller også at dette er så sjelden at heller ikke han har opplevde det før.

Selv om dette ikke var planen i det hele tatt, verken for konfirmanter eller menighet, så var det noe fint symbolsk over det hele. Nå konfirmantenes trosopplæringsreise vises så konkret i gudstjenesten.

Her er listen over årets konfirmanter i Vår Frelsers menighet og Rossabø menighet