Årets Stavangerkunstner 2020 besøker Skåre kirke

John Derek Bishop, Årets Stavangerkunstner i 2020, besøker Skåre kulturkirke kommende helg. Han kommer sammen med Saxofonist Inge Breistein. Sammen utgjør de duoen Bishop Breistein.

En reise i lyd

Musikken de spiller er stemningsfull og tar med lytteren på en reise i lyd. Noen ganger er det vakkert, noen ganger er det mørkt, rytmisk og melodisk. John Derek Bishop driver med live-sampling av saksofonspillet til Inge Breistein. Live-sampling går ut på at han sampler (spiller inn) saksofonen under konserten og transformerer lydene mens de to spiller. Inspirasjon til musikken deres er ambient, jazz og elektronika.

Konserten er kl. 19.00 på lørdag 10 september. Billetter kan kjøpes her!

Internasjonalt anerkjente musikere

Duoen har gitt ut albumet “Mind Vessel” på Jazzland Recordings og har fått gode kritikker for dette. John Derek Bishop var også nominert til Spellemannspris i 2017 for sitt soloalbum.
Han har laget musikk med Arve Henriksen, Eivind Aarset og Erland Dahlen, og fått 4/5 stjerne i internasjonale magasin som Mojo Magazine og Future Music Magazine.
Inge Weatherhead Breistein jobber med ulike typer elektronisk musikk, jazz og improvisasjonsmusikk, og blander ofte disse tre sammen. Han har gitt ut album på Blåmann records, Jazzland recordings, NORCD og Amp music and records.

John Derek Bishop og Saxofonist Inge Breistein. Sammen utgjør de duoen Bishop Breistein. Foto: Inge Schreuder Lindløv
Ble stoppet av korona

Denne helgen kommer de endelig til Skåre kulturkirke. Konserten har vært planlagt lenge, men måtte tidligere avlyses på grunn av korona.

Denne konserten passer lydmessig svært godt i Skåre kirke og har også vært holdt i flere andre kirker rundt i Norge.

Videoen under er fra Sola kulturkirke i 2019.