Åpent kapell på Udland

Nå åpner diakonen i Skåre menighet kapellet på Udland gravlund hver torsdag. Tanken er at folk først og fremst skal kunne sette seg ned og føle på ro, gjerne tenne et lys og be en bønn. Om du ønsker å ta en kopp kaffe eller et glass vann er det mulighet for det. Diakonen vil også være der om man ønsker å ta en prat eller avtale en senere samtale.

Den første torsdagen med åpent kapell var 26 august og det var flere innom de to timene kapellet var åpent, forteller diakonen i Skåre menighet Jorunn Kringeland Thorsen.

Noen ønsker sikker også å besøke kapellet fordi de har minner fra den gang det var fast i bruk.

Kapellet ble opprinnelig brukt til begravelser og noen ganger til mindre møter. Det skulle avlaste Skåre kirke. Senere ble alle begravelsene holdt i Skåre kirke, og man brukte kun klokken på kapellet ved begravelser på Udland gravlund. Udland kapell ble da gjort om til et lager og en varmestue for arbeidsfolk.

I slutten av 1990- årene ble det lagt planer om å bygge et nytt og større kapell på Udland for å avlaste Skåre kirke. I stedet for valgte man heller å bygge en ny kirke, og i 2002 ble Udland kirke vigslet. Klokkene på den nye kirken ble nå brukt ved begravelser på kirkegården, og lageret og personalet ble flyttet over i den nye driftsbygningen da den stod ferdig i 2015. Dermed ble ikke det gamle kapellet brukt mer og stod helt tomt.

Nå er kapellet pusset opp og satt i stand, og i dag blir det igjen brukt til enkelte begravelser og ulike små arrangement.

Ett kommentar til “Åpent kapell på Udland”