Rossabø feiret høsten

Søndag var det både høsttakkefest og høstmarked i Rossabø kirke.

Høsttakkefest er en takkegudstjeneste for årets grøde. Den er blitt feiret i Den norske kirke i over 100 år. Dette er en av de faste gudstjenestene som feires i de fleste menigheter – men ikke på en bestemt dato.

Under gudstjenesten deltok mini-/maxigospel, og kirkerommet var dekorert av FBIE-linja på Haugaland vgs.

bilde av grønnsaker foran alteret i Rossabø kirke i Haugesund
kirkerommet var dekorert av FBIE-linja på Haugaland vgs.

Mye grøde på høstmarkedet

Det er mye av jordens grøde på et høstmarked, og høstmarkedet i Rossabø er ikke noe unntak. Når vi ankommer høstmarkedet er mat det første som møter oss. Ikke nok med at det er mat, men det noe så koselig og stemningsfullt som en bålpanne og muligheten til å lage pinnebrød!

Inne i kirken fikk man kjøpt en mengde forskjellige kaker. For de som lever etter mottoet at man skal spise «skikkelig» mat før kaker og søtt, var det mulig å kjøpe både pølse i brød og karbonadesmørbrød.

I selve markedsdelen kunne man også få kjøpt mat. Syltet rødløk, fersk sopp og olivenolje av høy kvalitet var noe av det spiselige de kunne tilby.

Men vi må ikke glemme alt det flotte håndarbeidet som kunne handles. Her kunne folk få både gensere, votter og luer. Kort sagt mye som kan holde deg god og varm gjennom både høst og vinter. Det var også bruktmarked for leker og bøker.

Aktiviteter for barna

Inne i kirkerommet var det flere aktiviteter for barna. Her var det mulig å se på film i dåpssakristiet, eller få ansiktsmaling, spille brettspill, eller leke med duplo. Det var også lynlotteri og fiskedam.

Barn som leker med Duplo i kirkerommet i Rossabø kirke
Barna kunne leke med duplo i kirkerommet

Møtestedet sør i by’n

Tidligere har det vært høstmarked på lørdagen og høsttakkefest på søndagen. Når de i år samlet det på en dag fikk de virkelig vist at de er et møtested for nærmiljøet. Masse folk i alle aldre, både som hjelpere og publikum. Vi gleder oss allerede til neste år!