Noen ting endrer seg aldri.

Klokkeskiver og urkasse i Vår Frelsers kirke

Like sikker som at vi stiller klokka fra eller mot sommertid, at julen kommer eller at 17. mai innfinner seg så ringer Haugesunds avis for å høre om hvorfor uret på Vår Frelsers kirke viser gal tid. Det kan synes som om klokken aldri er rett stilt, men det stemmer ikke.

Riktig to ganger i året, minst!

Klokken stilles til sommertid og til vintertid. Da er den HELT riktig! Dernest stilles den dersom den er helt ute å kjøre. Da viser uret også riktig tid. I mellom alle disse tidspunktene vil den vise mer eller mindre feil. Det trenger ikke å være så mye, men den er ikke helt rett.

Er vi fornøyd med dette? Selvsagt ikke. Vi ønsker at folk skal rekke avtalene sine, og ikke komme skjevt ut (som viserne på klokka). Derfor så leter vi etter midler til å bytte ut urverket og de alt for store viserne. Kostnaden for dette er kr 100 000 og denne kostnaden konkurrerer med andre prisverdige tiltak. T iltak som rehabilitering av kapellet på Vår Frelsers gravlund, universell tilrettelegging på gravplassene, og betongrehabilitering av Rossabø kirke for å nevne noe. I år tapte uret kampen.

Hva er det egentlig som er galt?

Er det klimaskapte endringer som kirkevergen uttalte til Haugesunds Avis. Nei,  det er det naturligvis ikke, men klokken påvirkes av været, altså vind som står mot viserne og presser dem mot urskiven. Ut over dette, er det at urverket er gammelt og slitt. Det er heller ikke en bevisst strategi, som kirkevergen gav uttrykk for.