Første katolske messe i Udland kirke.

Lørdag 22. august ble det for første gang feiret katolsk messe i Udland kirke. Anledningen var at St. Josef menighet skulle ta farvel med pater Joseph Lam Cong Luong, som har vært i menigheten i 11 år. Pater Joseph skal nå overta som sokneprest i Vår Frue menighet i Porsgrunn, mens pater Paweł Wiech kommer fra Sta. Clara menighet på Kongsvinger for å overta som sokneprest i Haugesund.

Leder i menighetsrådet i St. Josef menighet, Petter Steen jr forteller at de ved større anledninger har lånt kirker av Rossabø, Vår Frelser, Avaldsnes og Sveio.

-St. Josef menighet har vokst kraftig de siste årene, og har nå over 4.000 registrerte medlemmer fra mer enn 50 ulike nasjoner. Et skikkelig fargerikt fellesskap, med andre ord! Sier Steen.

Han forteller at ved de store feiringene som første kommunion (første nattverd når barna er rundt ti år gamle), konfirmasjon og festen for Kristi Legeme og Blod blir menighetens lille vakre kirke sør i Haraldsgata blir ofte altfor liten.

Mange av dem som kom til messe i Udland kirke, hadde aldri vært der før. De var fulle av lovord over det vakre kirkerommet, det flotte orgelet og den nydelige akustikken. Udland kirke føles som et verdig gudshus både for katolikker og lutheranere.

-Så får vi håpe at litt av duften henger igjen etter at alteret for aller første gang ble velsignet med røkelse! Takk for oss! Sier Steen og legger til «Vi kommer gjerne igjen!»

Tekst: Eirik Lund Foto: Hans Einar Johannesen