Bygger samtalerom til 13-20

Det har lenge vært et ønske om et samtalerom på Vår Frelsers menighetshus. Behovet ble enda mer aktualisert når man begynte å legge planer for oppstart av samtaletilbudet for ungdom,13-20. Økonomisk støtte fra blant annet Stavanger bispedømme har ført til at det nå bygges.

Tilbyr fortrolighet

Ungdom som ønsker fortrolige samtaler med voksne, gjerne over tid, skal slippe å måtte oppsøke et kontor. Avtaler med 13-20 kan gjøre over telefon og skjermet inngang til samtalerommet er tilgjengelig fra parkeringsanlegget i kjelleren.

13-20 er i gang – før rommet er ferdig. Man trenger nemlig ikke et samtalerom for å kunne ha samtaler. Samtaler kan man ha hvor som helst. I bilen, på kafe eller ute på en spasertur. Det er likevel viktig å samtidig ha et rom for samtale som tilbyr fortrolighet.

Ikke bare for ungdom

Helt fra idefasen har det vært en tanke at det skulle være et rom på Vår Frelsers menighetshus i sentrum som kunne brukes til dette formålet. Rommet vil ikke bare bli brukt av de som er tilknyttet 13-20. Det vil også være tilgjengelig for andre som har behov for å kunne trekke seg litt bort for å ha samtaler. Vi ser for oss at rommet nok vil bli brukt av både prester og diakoner fremover. Blant annet ser man for seg at rommet skal kunne brukes til sorgsamtaler.

Rommet vil ha en fin og sentral plassering på huset, særlig om du kommer inn fra Skåregata – da møter du rommet straks du er innenfor dørene.

En lenge etterlengtet oppussing

Behovet for oppgradering har vært til stede lenge. Inngangspartiet på vestsiden av menighetshuset har ikke vært pusset opp siden bygget stod ferdig i 1985. Inngangspartiet er det første besøkende til Haugesund kirkelige fellesråd og Vår Frelseres menighet møter, og målet er at besøkende nå skal få både et varmere og vennligere inntrykk når de ankommer.