Barn og ungdom samlet i kirken til overnatting

Over hundre barn og ungdom var samlet i kirken til overnatting i Udland kirke og Rossabø kirke i natt. Arrangementet kalles Lys våken og er et årlig arrangement for 5 klassinger. I år var det ekstra mange deltaker fordi både 5 og 6 klassinger var invitert. I fjor ble det kun arrangert Lys våken Rossabø, men da uten overnatting. Udland arrangerte ikke Lys våken i fjor.

I Rossabø er det samlet barn barn og ungdom både fra Rossabø og Vår Frelsers menigheter.

Ungdommer samlet i Rossabø kirke.
Lys våken i Rossabø kirke. Her hadde de samlet deltagere fra både Rossabø og Vår Frelsers menigheter

Navnet Lys våken handler ikke om at vi skal være våkne hele natta, men at vi skal være våkne overfor det som skjer i oss og rundt oss. Vi skal være våkne overfor Gud, hverandre og oss selv. Ikke minst kan vi oppleve at Gud er Lys våken for oss. Advent handler jo nettopp om lyset som kom til verden. Dette skal vi feire – i tillegg til at 1. søndag i advent markerer starten på et nytt kirkeår.

Barn og ungdom samlet i Udland kirke
I Udland øvde de på “Lys våken dansen”

1. søndag i advent er med andre ord kirkens nyttårsdag og kirkeåret starter med adventstiden. Derfor var barn og ungdom samlet i kirken til overnatting. I de mørkeste ukene før vintersolverv tennes ett og ett lys fram til selve lysfesten.

Ett kommentar til “Barn og ungdom samlet i kirken til overnatting”