Kirken har satt ut 6 hjertestartere i hele byen

Bilde: Inger-Mette Brommeland i Vår Frelsers menighet får hjelp av Torvald Haugen til å henge opp den nye hjertestarteren på Vår Frelsers menighetshus.

Det er nå plassert ut hjertestartere i alle kirkene i Haugesund, Vår Frelsers menighetshus og kapellet på Vår Frelsers gravlund. Dermed har store deler av Haugesunds befolkning fått en hjertestarter litt nærmere seg.

Ring 113

Det første du skal gjøre dersom du opplever at noen faller om med hjertestans, er å ringe 113. Operatøren vil da varsle ambulanse og hjelpe deg med å starte hjerte- og lungeredning. Vedkommende vil også fortelle deg hvor nærmeste hjertestarter befinner seg. Dette forteller overlege Conrad A. Bjørshol ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) i en artikkel hos forsikringsselskapet Gjensidige på nett.

Alle kan bruke en hjertestarter

Hjertestarterne som er plassert ut er enkle å betjene. Apparatet gir stemmeveiledning og leder deg gjennom hele prosessen (se videoen under). I tillegg vil du bli guidet gjennom prosessen av operatøren på 113 helt til ambulansen kommer.

Videoen under viser en lignende hjertestarter som de kirkene nå har kjøpt.