Ønsker å engasjere menigheten i musikken!

Mathias Reitan Jacobsen kommer til Haugesund med ønske om å engasjere mange i det musikalske arbeidet i Rossabø. Både i gudstjenesten og i andre sammenhenger. Det har han også gjort i menighetsliv tidligere.

-Det flotte flygelet og orgelet gir mange muligheter for musikalsk samarbeid, sier han.

Lokal tilknytning og lange tradisjoner

Han kommer til kjente omgivelser når han sammen med sin samboer Mari setter kursen over fjellet mot Haugesund. Familien har både hytte på Bømlo og hus i Haugesund, og de er her så ofte de kan.

Det er også vel verdt å merke seg at han fører videre en lang tradisjon i familien ved begynne i Rossabø som kantor. Tippoldefaren Lorentz Oluf Reitan var Skåre kirkes første organist fra den ble bygget til 1906. Mathias sin far, Per Chr. Jacobsen, var kantor i Vår Frelsers kirke fra 1966-1970. Med dette blir det altså slik at det har vært kantorer fra familien i alle tre av byens menigheter.

For å toppe det hele sett med lokale øyne – masteroppgaven på kantorstudiet var om Farten Valen. Men det var nok komponisten, ikke stedet som gjorde at valg falt på ham – Det var rent faglige grunner til at jeg valgte å skrive om Fartein Valen. At jeg kunne sitte på hytta på Bømlo og skrive oppgaven med utsikt rett over til Valevåg der Fartein Valen bodde var selvfølgelig ekstra gøy, avslutter Mathias.

Mathias Reitan Jacobsen tiltrer i stillingen 1. november.

Varmt velkommen

-Vi ser fram til å få Mathias med på laget. Han har vært på et kort besøk i kirka og vi fant tonen med en gang, sier Silje Oalussen som er daglig leder i Rossabø. Vi er overbevist om at han med sin erfaring fra menighetsliv i ulike menigheter i Oslo vil bli et sterkt tilskudd til arbeidet vårt.