“Musikalische Exequien” I vår Frelsers kirke

Søndag 31. oktober 2021 blir det konsert med Vår Frelsers kirkes kantori sammen med vokale og instrumentale solister.

På program denne gang står et stort verk av den komponisten Heinrich Schütz: ‘Musikalische Exequien’.

Kort tid etter reformasjonen vokste det frem en ny, protestantisk kirkemusikk. Særlig i Tyskland, hvor mange konger og prinser følgte Luther og hans nye trosretning, oppsto et fruktbart klima for komponister og kirkemusikere. Blant disse var Heinrich Schütz den mest betydningsfulle. Akkurat som hos Johann Sebastian Bach, oppsummerer Schütz som komponist hele hans samtid. Hos ham kommer mange musikalske tråder fra hele europa sammen.

Musikalische Exequien, en dødsmesse, ble skrevet i oppdrag for prins Heinrich Posthumus  Reuss. Han hadde planlagt sin egen begravelse i detalj og hadde valgt bibeltekstene som alt under hans levetid ble gravert inn i hans kiste. Verket består av 3 satser. Den første  er i form av en ‘geistliges Konzert: solister og kor synger i avveksling. Del 2 er en motets for 2 kor (i vårt fremføring et instrumentalt og et vokalt kor) og siste sats er en tonesetting av Simeons Lovsang ‘Herr, nun lässest du deinen Diener i Frieden fahren’ sammen med et lite kor som intoner med teksten: ‘Selig sind die Toten’. Med dette verket skapte Schütz ett av de mest gripende requiemkomposisjoner i hele musikkhistorien.

I valg av tekster er det en påfallende likhet med et annet verk som kantoriet, sammen med Vissjazzkoret og Nord Rogaland Symfoniorkester skal fremføre: Ein Deutsches Requiem av Johannes Brahms.

Spesielt denne gangen er bruk av tidsriktige, dvs renessanse-, instrumenter. Orgel, sackbuts, som er en slags tromboner, og bassgambe.

Vær velkommen til en spesiell konsert rundt Bots-og bønnedag og Allehelgensdag.