Sier nei til hundrevis av besøkende til konfirmasjonsgudstjenestene.

Når kirkene i Haugesund må sette grensen på rundt 20 gjester for hver konfirmant vil de sannsynligvis gå glipp av flere hundre gjester på årets konfirmasjonsgudstjenester. Alle menighetene i Haugesund ligger nemlig langt over landsgjennomsnittet på besøkende per konfirmant. Bare i Rossabø er gjennomsnittsbesøket på 31 personer per konfirmant, gjennomsnittet ellers i Norge er 20.

Kirkene i Haugesund har funnet forskjellige løsninger på gjennomføringen av gudstjenestene. I Rossabø har konfirmanten fått reservert benkplass til seg og familien. Øvrige gjester er plassert andre passer i kirken og alle må være meldt inn på forhånd. Systemet med forhåndspåmelding er likt for alle menighetene og kun de som er forhåndsanmeldte slipper inn.

Hele kirkerommet er målt opp slik at det er riktig avstand på gjestene

Rekordmange gudstjenester.
Det blir ny personlig gudstjeneste rekord for sokneprest Bård Egil Dyrhol denne helgen. -Jeg har hatt 3 gudstjenester på én dag, men fem som på lørdag er ny rekord, forteller han. Han er klar på at det er vanskelig å gjennomføre så mange på en dag, særlig tidsmessig. – Vi har en time og femten minutter fra en gudstjeneste starter til den neste starter. Da skal vi holde gudstjenesten, folk skal ut, vi skal vaske og folk skal inn og være klare til ny gudstjeneste.

Han er spent på hvordan det vil gå mellom gudstjenestene. -vanligvis er det jo mye fotografering og gratulasjoner utenfor etter konfirmasjonsgudstjenester, men i år håper vi at folk raskest mulig går bort i fra kirken slik at vi ikke får for mange mennesker samlet når de neste gudstjenestegjestene kommer sier soknepresten som vet han går en tøff helg i møte. Men han kan fortelle at det er lagt inn 15 minutter ekstra midt på dagen så de ansatte kan få spist litt..

Her finner du helgens konfirmanter i Rossabø menighet.

Her finner du alle årets konfirmanter i Haugesund med dag og tid for konfirmasjonen.