Julekonsert – Rom for alle

Tidligere år har sangeren Solfrid Molland og Gjertruds Sigøynerorkester og HjerteRomkor fra Haugesund holdt julekonsert sammen med bymisjonen i Skåre kirke. I år har de flyttet konserten til sentrum og Vår Frelsers kirke 10. desember kl. 17.00.

Konserten er en julekonsert for alle og derfor er den gratis. I stedet for billettsalg vil det bli mulighet til å gi en gave under konserten.

For de som ikke har vært på Solfrid Molland og Gjertruds Sigøynerorkester sin julekonsert før, dette er det Solfrid Molland skriver om konserten på sin hjemmeside:

ROM I HERBERGET er en annerledes julekonsert som løfter fram julens egentlige budskap om å gi husrom, hjerterom og medmenneskelighet. Sangeren Solfrid Molland og Gjertruds Sigøynerorkester inviterer inn gatemusikanter og sangere fra romfolket til å delta på konsertene. Sammen formidler de julens budskap varmt og inderlig, men også med sigøynernes medrivende livsglede.

Solfrid Molland har tidligere samarbeidet med gatemusikanter med rom-opprinnelse i konserter og på CD. Sammen med Gjertruds Sigøynerorkester har dette blitt videreutviklet til en annerledes og svært stemningsfull julekonsert. Ungarsk, rumensk og norsk tradisjonsmusikk knyttet til julens budskap og de reisendes musikk formidles med lidenskap, sårhet og vemod. Julebudskapet og historien om et fattig par som mangler husrom veves varsomt inn i vår egen tid.

Lokale gate-musikanter og sangere inviteres med på noen nummer på hvert spillested. Fattige tilreisende rom inviteres via Bymisjonen inn som hedersgjester og som sangere på ett fellesnummer, sigøynerhymnen Djelem, djelem.

Konsertene gjennomføres vanligvis i samarbeid med Kirkens bymisjon på spillestedene og har vært arrangert årlig siden 2015. Publikum har vært dypt grepet og berørt og forteller at julebudskapet har fått en ny dimensjon for dem etter denne konsertopplevelsen.