Fornøyd med DROP-IN dåp

Det har vært stor spenning blant mange i kirken de siste ukene. På lørdag ble det for første gang gjennomført såkalt DROP-IN dåp i Haugesund. Det var hovedsakelig to grunner til spenningen. Den ene grunnen var alder. Hvilke aldersgrupper ville møte til dåp? Den andre var jo om noen i det hele tatt vill ta imot tilbudet.

Ingen barnedåp.

Er det sånn at det finnes en del som ikke velger å døpe barna sine fordi de ikke ønsker å gjøre det i en gudstjeneste? Kanskje ville de heller døpe barnet sitt mer i stillhet, uten noen form for offentlighet eller publikum? Svaret vet vi ikke, selvfølgelig, med det var ingen foreldre som kom med sine små barn.

Den yngste som ble døpt på lørdag var 12 år, etter det var det voksne folk som av forskjellige grunner ikke var døpt.

Totalt var det 8 som ble døpt på lørdag. Dette var et bra antall der man håpte det var flere enn 2-3 stykker.

4 prester i Haugesund som var godt fornøyde med Haugesunds første DROP-IN dåp. Fra v. sokneprest i Vår Frelsers menighet Tor Jakob Bjørndal, sokneprest i Skåre menighet Arnt Johan Vistnes, sokneprest i Rossabø menighet Bård Egil Dyrhol og Prost i Haugaland prosti Rune Steensnæs Engedal.

Fortsatt mulig å komme på DROP-IN dåp.

Haugesund var den første av flere DROP-IN dåpsdager i Haugaland prosti. Det å velge å døpe seg i voksen alder kan være et stort steg for mange. Er du en av de som egentlig ønsket å døpe deg i helgen, men ikke hadde mulighet, eller ikke greide å ta steget, har du fortsatt mulighet i nærmeste fremtid. De neste ukene har du nemlig 4 alternativer til. Du trenger ikke bo i den kommunen eller menigheten du døpes i. Om noen av stedene eller datoene under passer er det bare å møte opp..

Her er det DROP-IN dåp de neste ukene:

Lørdag 29. oktober kl. 12-14 i Ølen kyrkje.

Lørdag 05. november kl. 12-14 i Aksdal kyrkje.

Lørdag 05. november kl. 12-14 i Utsira kirke, Utsira.

Lørdag 05. november kl. 13-15 i Norheim kirke.

Ta med fødselsattest og legitimasjon og møt opp.

Dåp av barn må skje etter samtykke fra begge foreldre. Husk skriftlig samtykke fra den andre forelderen dersom du kommer alene for å døpe noen under 15 år.

Du må ha faddere ved dåpen, men hvis du ikke har med faddere selv, stiller menigheten med noen som kan være fadder for deg.

Du kan komme alene, eller sammen med noen. Det er fullt mulig å ta med seg gjester dersom man ønsker det.

Du velger også om du vil komme i vanlige klær eller fest klær.

Kan godt komme flere muligheter.

Prost i Haugaland prosti, Rune Steensnæs Engedal, legger ikke skjul på at det godt kan komme flere dager med DROP-IN då ved en senere anledning. Men nå skal denne runden først evalueres.