Den verdensvide kirke!

Gudstjenesten i Udland kirke hadde en uvanlig gjest på søndag. På vei til gudstjenesten fikk barne- og ungdomsarbeider Bjørg Lund melding på facebook fra Ranjita Bishwakarma i Nepal. Hun lurte på om hun også kunne være med på gudstjenesten.

Det kunne naturligvis ikke Bjørg si nei til. – Jeg vet hvor mye menigheten betydde for henne og hvor mye hun savner oss, så det var naturlig å ta henne med sier Bjørg. Som også kan fortelle at før helgen hadde hun vært med Ranjita på samme måte på et lovsangs møte i Nepal. Under hele gudstjenesten satt Bjørg med mobilen og sendte «live» via facetime til Ranjita som satt i Nepal og fulgte med. Inn imellom kunne man høre lyden fra tastaturet til Ranjita, hun slo opp bibelversene på nepalsk på sin pc. -Den eneste gangen jeg måtte legge ned telefonen var da jeg gikk til nattverd forteller Bjørg, men da sa jeg at jeg gikk til nattverd for oss begge..

Nepal har stengt ned landet

Det har vært mye korona smitte i Nepal så det har vært «lock down» i landet i over 5 måneder. Det er også grunnen til at Hald studentene som kom fra Nepal i år fortsatt sitter i Norge og venter på å få komme hjem. Landet har ikke tatt imot internasjonale flygninger.

Følger fortsatt med på Haugesund

Ranjita er en tidligere Hald student. Praksisen sin hadde hun i Haugesund, og hun tilbragte mye av den tiden i Skåre menighet og Udland kirke. Etter at hun reiste hjem, har hun holdt kontakt med Bjørg og flere andre venner i Norge. Hun holder også kontakten med Hald og ikke minste studentene som har kommet etter henne fra nepal.

Hun både forstår og snakker norsk ganske bra så det det var ikke noe problem for henne å «delta» på en norsk gudstjeneste. Begge synes det var fint og gå i sammen på gudstjeneste igjen, så det spørs om ikke dette vil skje flere ganger.