Hagia Sofia – der muslimsk og kristen billedkunst møtes.

Den kjente professoren i europeisk kunsthistorie Gunnar Danbolt  kommer til Kulturkirken Skåre for å holde foredraget “Hagia Sofia – der muslimsk og kristen billedkunst møtes.” Foredraget er svært aktuelt etter at det kjente museet Hagia Sofia, som tidligere har vært både kirke og moské, igjen er blitt moské. Bygget har over 1400 års kunsthistorie fra både kristen og muslimsk tradisjon.

Det er ingen “hvem som helst” som kommer til kulturkirken 15. september. Gunnar Danbolt er utnevnt til ridder 1. kl av st. Olavs Orden for sin evne til å formidle kunsthistorie. Han er også godt kjent fra P2 programmet “Kunstreisen” og sine mange bøker.  Danbolt er kjent for å trekke mye folk til sine foredrag, så det kan være lurt å være tidlig ute om du vil ha med deg foredraget.

I tillegg til foredraget vil også koret Cantus Vitale delta.
Foredraget begynner kl 18.30 på tirsdag 15. september. Det koster 100,- som betales i døren. Du kan betale både med kontanter og vipps.

Foto: Andreas Lubitz