Deilig er jorden

Nå ringes julen inn. Etter ett på mange måter krevende år vil redaksjonen i Folk og kirke ønsker alle våre lesere God jul. Året har vært krevende for oss alle rent personlig, men også  i et større perspektiv  for oss som samfunn. Benytt dagene som ligger foran til å senke skuldrene og finne fred -Julefred.

Vår siste Julehilsen er denne filmen som Den norske kirke har produsert. kirkerådet sier i sin hiilsen, og vi stiller oss bak:

Deilig er jorden. Også i 2020. Dette året har blitt annerledes for mange, der pandemien har preget både hverdag og fest for oss alle. Over hele verden har 2020 vært et annerledes-år. Selv om verden kanskje ikke er slik vi skulle ønske det akkurat nå, så sier vi det likevel: Deilig er jorden. For det blir jul i år også.

Som en pilegrimssalme fremhever Deilig er jorden at vi er på vei, underveis, til en bedre framtid. Som en julesalme forteller den om englene på marken som sang om Jesus som ble født, til glede for hele verden.

Årets julefilm fra Den norske kirke har samlet noen aktuelle mennesker som på ulikt vis vært aktuelle i nyhetsbildet og samfunnsdebatten i 2020. I filmen møter vi: Helse- og omsorgsminister Bent Høie, lege Anne Máddji Heatta, presten og Farmen-deltakeren Thor Haavik, preses i kirken Olav Fykse Tveit, skuespiller Kingsford Siayor, ambulansearbeiderne Kristine Soleng Simonsen og Charles Aune-Lundberg kjent fra NRK-serien “113”, trener Charles Aune-Lundberg, Jade som danser i BlimE-dansen, toppidrettsutøver og Skal vi danse-deltaker Birgit Skarstein, kjærestene Per Prytz og Wenche Hansen, programleder Solveig Kloppen, sangere fra Uranienborg Vokalensemble med dirigent Elisabeth Holte, saksofonist Trygve Seim og Henriette Skagen ved orgelet.