Allehelgen: Rom for savn

I år er allehelgen 4.-5 november. Denne helgen holder kirken kapellene på Udland gravlund og Vår Frelsers gravlund åpent mellom kl. 15 og 17. Her finner du et sted for å sørge, savne, håpe, le, fortvile, være sinte og alt som hører med når vi minnes våre kjære som har gått bort. Kanskje har du behov for å prate med noen? I kapellene denne dagen finner du både diakoner og prester.

Lang tradisjon.

Tradisjonen med åpne kapeller på allehelgen er bare noen år gammel. Men en lenger tradisjon er allehelgens gudstjenestene. Her leser menighetene opp navnene på de i menigheten som har gått bort det siste året. Det er sent ut invitasjon til de nærmeste pårørende til disse, slik at de kan være med å oppleve dette.

Hvorfor markeres allehelgen i Den norske kirke?

Minnemarkeringer for de døde er blant de eldste kristne skikkene. Tidligere var det martyrene, de som ble drept for sin kristentro, som ble minnet. Senere oppsto behovet for en minnedag for alle de navnløse kristne som døde. Dette ble allehelgensdag. Les mer om historien om dagen på knappen under eller hos Bibelselskapet.

Hjelp i sorgen hele året.

Når noen nær deg dør, kan det oppstå mange tanker og følelser. I kirken er ansatte vant til å møte mennesker i alle livssituasjoner. Du trenger verken være medlem, aktiv i kirken eller troende for å benytte deg av kirkens tilbud i sorgen – det er helt gratis.

Du kan lese mer om hvilke tilbud kirken har her.